tirsdag 21. april 2009
Afasi – praktiske råd om det å snakke sammen
Samtalepartnere for personer med afasi - Idéhefte 2 2006
Afasi – praktiske råd om det å snakke sammen
av afasiteamet, Bredtvet kompetansesenter, 2006
()Afasi – praktiske råd om det å snakke sammen | www.statped.no
Det viktigste er at vi greier å formidle det vi har lyst til å si, på en slik måte
at det blir forstått av den andre. Det er langt mindre viktig hvordan denne
formidlingen skjer.
Tid og sted
Om gode fysiske omgivelser for en samtale
• De som snakker sammen, bør sitte slik at de kan se og høre hverandre.
• De bør helst sitte rett overfor hverandre. Mange personer med afasi har behov for
å se munnbevegelsene.
• Sørg for at personen med afasi er oppmerksom på at du skal si noe.
• Unngå forstyrrende bakgrunnsstøy (TV, radio, støy utenfra eller andre i nærheten
som snakker).
• Begrens antall deltakere i samtalen.
Illustrasjoner av Kirsten Berrum
Samtalepartnere for personer med afasi - Idéhefte 2 2006
Trygghet - tillit - respekt - åpenhet - tid
Om grunnleggende psykologiske forutsetninger for en samtale
• Forsikre den afasirammede om at ”vi har god tid!” Da vil vi også lettere tolerere
lange pauser.
• Gi åpent uttrykk for at samtaler kan være vanskelige.
• Vi kan godt si fra når noe er vanskelig eller uforståelig.
• Det går godt an å avslutte et emne som er for vanskelig.
• Vær ”aktiv lytter” - vis at du lytter.
• God tid gir personen med afasi tid til å forstå og til selv å formidle.
• God tid roer samtale- og taletempoet.
Likeverdighet
En rettesnor å holde seg til:
• Den afasirammede og samtalepartneren skal delta likt som sendere og mottakere av
budskap i samtalen.
• Det bør foregå utveksling av ny informasjon mellom den afasirammede og
samtalepartneren.
• Den afasirammede bør fritt få velge kommunikasjonskanal.
• Samtalepartnerens tilbakemelding skal være oppriktig og gitt på grunnlag av det
som er oppfattet og forstått.
Samarbeid
• Samtale betyr at man veksler på å ha ordet: Hjelp den afasirammede til å komme
til orde når det er nødvendig, og hjelp ham/henne med å være en lytter når det
nødvendig.
• Samtale betyr at man skaper en sammenhengende helhet: Vær oppmerksom og ta
deg tid slik at den afasirammede slipper til med hele bidraget sitt.
• Samtaler innebærer alltid vedlikehold/reparasjon: Vurder nøye om det er
nødvendig å rette opp alle ”feil”, og bruk tid bare på de viktige ”feilene” – de som
gjør at vi misforstår hverandre.
Dersom vi får lyst til å hjelpe, for eksempel med å si et ord eller komme med
forslag på et ord, bør vi først spørre om den afasirammede vil ha hjelp.
Samtalepartnere for personer med afasi - Idéhefte 2 2006
”Støttet samtale for voksne med afasi”
• Se på personen som har afasi, mens du snakker. Dine
ansiktsuttrykk kan hjelpe den afasirammede med bedre
å forstå hva du sier.
• Bruk stemmen slik det passer seg for å snakke med en
voksen person. Du skal ikke høres nedlatende ut. Det
skal ikke høres ut som du snakker til et barn.
Snakk om én ting om gangen.
• Bruk gester og ansiktsuttrykk.
• Skriv ned nøkkelord med stor og tydelig skrift.
• Tegn enkle, illustrative tegninger. Både skriving og
tegning kan i enkelte tilfeller lette tilgangen til ordet.
• Bruk ting fra miljøet rundt til å støtte formidlingen av
det du har å si.
• Vær oppmerksom på forskjellen mellom ja/neispørsmål
og hvorfor/hvordan-spørsmål. Bruk skriftlig
ja/nei dersom det er behov for det.
• Erkjenn at den afasirammede er en kompetent og
kunnskapsrik person som kan ta bestemmelser.
• Erkjenn at personer med afasi vet hva de skal si, men
at de ikke alltid greier å si det.
• Oppmuntre personen med afasi til å bruke gester, tegne
og/eller skrive noen bokstaver hvis det er mulig.
• Oppsummer med jevne mellomrom det dere har kommet
fram til.
Samtalepartnere for personer med afasi - Idéhefte 2 2006
Kroppsspråk
Ved å bruke tydelig ansiktsmimikk og gester kan samtalepartneren bidra til at innholdet i et
budskap blir lettere å forstå for den afasirammede.
Ut fra sine forutsetninger bør den afasirammede oppmuntres til
og påminnes om å bruke tegn og gester som et nyttig supplement
eller alternativ i kommunikasjonen.
Eksempler:
• Peke opp/ned med tommelen for å tilkjennegi ja/nei dersom
disse ordene ikke kan uttales eller lett forveksles når de blir sagt.
• Gi uttrykk for jeg vet ikke ved å trekke på skuldrene.
• Angi tall ved å vise antall fingre.
• Holde en hånd i været for å formidle at man ønsker å skifte
samtaleemne.
Gester kan også i enkelte tilfeller lette tilgangen til ordet for den
afasirammede. En illustrerende bevegelse kan av og til aktivere
ordet slik at det også sies.
Totalkommunikasjon
Den afasirammede bør oppmuntres til å benytte alle tilgjengelige
kommunikasjonsformer: ord, gester, tegning og skriving
(totalkommunikasjon).
Det viktigste er innholdet i selve budskapet, ikke formen eller
måten det blir formidlet på.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ny forskning på stamming
– Personligheten er viktig for hvilken behandling som virker best De som stammer har god nytte av å gå til behandling hos logoped. Men per...
-
Mange av disse reglene husker jeg fra jeg selv var liten, og barn elsker rim og regler :) REGNEVÆR! Det drypper og drapper og spruter ...
-
Disse har jeg funnet ett eller annet sted på nettet, og har tatt vare på det. Hvis det gleder noen, så deler jeg gjerne det jeg selv har hat...
-
Her kommer litt gymnastikk for munn og tunge . Klikk på bildet, så får du det stort , og du kan skrive det ut. ...
Kjempebra og nyttig informasjon. Har ikke sett resten av hjemmesiden din, jeg trengte informasjon om Afasi og fant mye bra her. Det har nå gått 4 uker siden vedkommende som jeg forholder meg til fikk hjerneslag med påfølgende afasi, og informasjonen du skriver kjenner jeg meg godt igjen i og den hjelper meg veldig godt i hvordan jeg skal forholde meg til den personen!
SvarSlettKjempestor takk til deg!
Glad at bloggen kan gi litt info fra alt jeg har samlet gjennom lang tid.. Tusen takk :)
SvarSlettGlad at bloggen kan gi litt info fra alt jeg har samlet gjennom lang tid.. Tusen takk :)
SvarSlett